מילה שלי

איך הופכים הרצאה טובה למצוינת? ראיון עם איריס יוגב

"כל פעם אני מופתעת מחדש. כמה קשה להם להיחשף, לספר את הסיפור שלהם, בלי מסכות, פשוט מהלב ואיך ברגע הזה בו הם מצליחים, עושה את כל ההבדל."

מתוך אירוע סיום של "יוצאים לאור" צילום – לירון כהן אביב

מה הסוד שלך איריס יוגב?

בפעם הראשונה שפגשתי את אריק זאבי ושמעתי את הסיפור שלו בדרך למדליה, ישבתי מולו פעורת פה. היו שם כל המרכיבים של סיפור חזק. ילדות לא פשוטה, אתגרים וכישלונות, ציפיות ואכזבות אבל הסיפור היה כל כך רחוק ממני, מה לי ולספורט, לתחרויות, לאולימפיאדה?

ידעתי שהסוד הוא להצליח להעביר את הסיפור שלו כך שיגע בכל סוג של קהל, להדגיש את הרגעים שלנו בהם אנחנו עומדים לוותר לעצמינו ועל עצמנו.

כמו במלאכת ליקוט, דגנו את הדוגמאות שיגרמו לכל מי שיושב בקהל, להבין איך הוא יכול לקום אחרי כישלון ולהמשיך. למה חשוב לפעמים להציב רף לגמרי בלתי הגיוני ומה המשמעות של הצלחה.

זאת התמצית של מה שאני עושה. לוקחת סיפורים של אנשים שעשו כברת דרך, כל אחד בתחומו ומתרגמת אותם לערך אמיתי לקהל. בונה את הגשר בינם לבין הקהל כך שכל אחד שיושב בכיסא מרגיש שמדברים עליו, ולא רק אליו.

זה מה שהופך בעיני הרצאה להשראה ומרצה למנהיג. השיח שנוצר ומרחב ההקשבה בין המרצה למאזינים.

אריק זאבי הוא דוגמה מופלאה למרצה שהוא קודם כל בן אדם

מאיזה רקע את מגיעה?

כל חיי יזמתי, פיתחתי וניהלתי פעילויות ותוכניות בארגונים גדולים, במטרה לייצר תועלת אמיתית לעובדים. בשנים האחרונות, אני מלווה מרצים ומנטורים, מהארץ ומהעולם מתחומים שונים בתהליך פיתוח תוכן ופיתוח עסקי ופיתוח טאלנט.

עד לא מזמן הייתי שותפה בחברת ספיקסיט סוכנות מרצים, בשנתיים האחרונות אני גאה להיות או האמא (או האבא) של "יוצאים לאור" סיפורים ששווים הרצאה וללוות עוד ועוד אנשים במסע אישי ומרתק שעובר בתוך סיפור חייהם ובונה ממנו הרצאה משמעותית.

מה בעצם השליחות שלך ?

לפתח את התודעה בעולם, לגרום לכמה שיותר אנשים לחיות בביטחון את מי שהם כמו שהם.

הרגע בו אני מצליחה לחבר את המרצה לאותו סיפור קטן, שאני יודעת שיגע בכל כך הרבה אנשים, זה הרגע המרגש ביותר עבורי. היעוד שלי הוא לתת למרצים את הביטחון להעז ולהיות מי שהם, לדבר בכנות ולהשאיר חותם שיישאר גם הרבה אחרי שההרצאה תסתיים.

אני גאה ביכולת שלי לחבר אנשים ליעוד ולחלום שלהם ולגרום להם להגשים אותו, להתגבר על הפחד.
זה יכול להיות הלקוחות הראשונים שלי שמתקשרים אחרי שנים ומקריאים לי את החזון שכתבנו, או בוגרת קורס "יוצאים לאור" שדיברה עם אמא שלה לראשונה על הסיפור שלה ומה עבר עליה כל החיים ושתיהן זכו לפתוח שיחה מלאה באהבה ולקבל מחדש אחת את השניה.

וכמובן, לראות את העיניים של הקהל במהלך הרצאה שפיתחתי, מזדהות, מהנהנות ומבינות משהו חדש על החיים של עצמם. אלו החיזוקים שאני מקבלת על העשייה שלי שמחברת אנשים לעצמם ולרגעי האושר שלהם.

צילום – לירון כהן אביב רגע לפני אירוע "Ted" שהייתי חלק מההפקה שלו

מי ההשראה שלך בעולם?

ברנה בראון העוצמה שבפגיעות – היא מנסחת מצוין את כל מה שאני מאמינה בו ומדגימה עם סיפורים מהחיים את החשיבות של להיות אמיץ ולשתף במי שאתה באמת כדרך חיים שגורמת לך להיות מאושר ובטוח יותר.

סיימון סינק אני אוהבת את השליחות והמסר שלו ואת המיקוד שלו ב"למה" הוא לקח את הנושא הזה למקום הכי רחוק שאפשר ומבסס את כל פעילותו עליו.

בירון קייטי – השיטה שלה ממוקדת, היא מרצה שבטוחה בעצמה ובדרך שלה. השתתפתי בסדנא שלה מול 800 איש וראיתי מקרוב את דרך הפעולה שלה, מי שניסה להתנגד היא ענתה שהוא פשוט לא בשל, היה בזה משהו מאוד נקי ושלם.

מה לדעתך הופך הרצאה טובה למצוינת?

  1. לבחור מסר מרכזי ברור אחד – הרצאה היא לא קורות חיים, חשוב לבחור את הרעיון הספציפי שרוצים להטמיע במוחם של אנשים, ולהעביר אותו כחוט השני לאורך כל ההרצאה.
  2. להביא את עצמכם כמו שאתם – אל תנסו לשחק משחק ולהתחפש למישהו אחר, תשתפו בכנות, תספרו את הסיפור ולא על הסיפור ותהיו בנוכחות מלאה על הבמה.
  3. לבוא בהקשבה ולא לדעת הכל – הקהל לא מחפש גיבורים ולא אוהב שמטיפים לו, מותר לכם לא לדעת הכל על הכל ותתפלאו זה בדרך כלל דווקא מעיד על ביטחון עצמי ולא להיפך.
  4. להתאים דוגמאות לעולם של הקהל – תלמדו ותכירו את הקהל, מה הצרכים שלו, למה הזמינו אתכם, מי דמויות המפתח ועשו התאמות קלות בדוגמאות, בדגשים ובתקשורת שיש לכם עם הקהל.
  5. תובנות – נסו להביא כמה תובנות מרכזיות שיש בהן חידוש וההרצאה תומכת בכל אחת מהן. חשבו עם מה יוצא הקהל מההרצאה, איזו מתנה אתם משאירים לו?
התהליך העמוק להבנת התמה הוא הסיפור כולו. צילום – לירון כהן אביב

שאלה אחרונה, אם יש לי מחר בערב הרצאה, איזה טיפ קטן את יכולה לתת לי?

תזכרו שאתם באים לדבר עם הקהל, מותר ואפשר לתקשר את מה שאתם מרגישים, גם אם אתם נתקעים, שוכחים או מתרגשים זה בסדר, אתם אנושיים. הקהל בעדכם הוא בא לשמוע אותכם.

הכי חשוב לבוא באנרגיה גבוהה, בלב פתוח ולאהוב את הקהל. אני תמיד ממליצה לעשות משהו טוב שמעלה את האנרגיה והביטחון לפני ההרצאה. עבורי זה הים, הוא מצליח למקד ולהרגיע אותי, זה יכול להיות גם מוזיקה טובה, מדיטציה, שיחה עם מישהו משמעותי או פשוט שנ"צ.

ועכשיו תורי לגלות משהו קטן

בשנה וחצי האחרונות הכנו יחד איריס ואני, קרוב למאה הרצאות.
זה עדיין בלתי נתפס עבורי כי מאחורי כל הרצאה יש סיפור ואדם, שנכנס לנו לנשמה.
תמיד כששואלים אותי כמה פגישות זה, אני מחייכת כי כשאני כותבת נכנס לנו לנשמה זה אומר שדיברנו עליו בלילות, שקראנו את הטקסטים שלו בשבתות, שהתלבטנו בשיחות בלתי נגמרות, מה כדאי להכניס ומה עדיף להשאיר בחוץ ושהיינו בעצם המיילדות של הסיפור שלו שיצא לאוויר העולם והפך להרצאה.

בלי איריס זה לא היה קורה. פשוט, כי צריך את שתינו יחד כדי להחזיק את השליחות הזאת, שמפתיעה אותנו בעוצמה שלה כל פעם מחדש.

ממש עוד קצת, קורס חדש נפתח, קבוצה חדשה תיכנס לנו ללב והעולם יזכה להיפתח קצת יותר.
יוצאים לאור 7 – כל הפרטים כאן ואפשר תמיד לדבר, זה בדרך כלל הכי מהר.
ואם יש לכם עוד שאלות לאיריס, תכתבו כאן, מבטיחה לתת תשובה מלאה על כולן.

תגובות: