מילה שלי

יש לי ערכים

מה זה ערכים?

ערכים הם היסודות של הבית, אלה שיוצקים מבטון ובאים להשקות כי אם לא נדאג ליסודות, הכל בסוף יתפרק.
ערכים הם השכבה הראשונה של העוגה זו שדואגת שהכל יהיה יציב ושיהיה אפשר לחתוך את העוגה כמו שצריך.
ערכים הם הלב שלנו, זה שאומר לנו מה נכון לנו לעשות וזה ששומר עלינו שלא נעשה שטויות, זה הכוח שמדביק הכל יחד ומושך אותנו קדימה ובאותו זמן נותן גבולות ברורים מה הקווים האדומים שלנו.

אז מה זה ערכים של עסק?

לכל ארגון או עסק, בכל שלב ובכל גודל יש ערכים. לפעמים הם תלויים בכניסה ואף אחד לא זוכר מהם ולפעמים הם מוחבאים באיזו מגירה ואף אחד לא זוכר למה הם.
ולפעמים הם מוטמעים באסטרטגיה, בשפה ובתרבות הארגונית ואפשר לזהות אותם די בקלות. תחשבו למשל על הבנקים הגדולים, מה לדעתכם הערכים של כל אחד מהם? מי מתהדר בערך השירות, מי נושא על כתפיו ערך החדשנות ומי מוביל את ערך המקצועיות?
עכשיו השאלה היא האם מעבר למסרים הפרסומיים, הערכים עוברים גם כשאתם פוגשים את הפקיד בבנק, האם קימת אחידות בשפה לאורך כל השרשרת.

הערכים מגיעים מבפנים, מהמהות של העסק, מהאנשים שמובילים אותו, הם מייצרים זהות, מאפשרים לנו לדעת לאיזה כיוון להסתכל וגורמים ללקוחות שלנו, לקולגות ולספקים להכיר אותנו, בלי שנצטרך להסביר.

 אז איך מגלים את הערכים שלנו?

1. דרך המילים –

שואלים שאלה גדולה וכללית כמו: "מה מיוחד בעסק שלי?" ואז מתחילים לזרוק מילים, בלי הירארכיה, בלי ביקורת ובלי סדר. רצוי לעשות את זה יחד עם עוד אנשים שמכירים טוב את העסק שלכם.

אחרי שסיימתם לזרוק מילים, סננו את המילים הכפולות ונסו לסדר את המילים לקבוצות (אפשר עם צבעים) לאט לאט תראו שיש מילים ששייכות לאותה קבוצה. לדוגמה- חום, ביתיות, אינטימיות, משפחתיות, קירבה. קיים סיכוי גדול שתתחילו להתווכח על מילה מסוימת לאיזו משפחה היא מתאימה, זה הכי כייף, אל תדלגו על הוויכוחים.
השלב האחרון הוא לכתוב משפט אחד שמאגד את כל המילים תחתיו. זו יכולה להיות כותרת שרק אתם מבינים, זה בסדר גמור. ערכים הם משהו פנימי ולא משהו שאנחנו כותבים החוצה.

זהו, עכשיו יש לכם 5 משפחות (בדרך כלל זה מה שיוצא) ולכל משפחה מצאתם כותרת (כן אני יודעת שזה לא כזה קל) עכשיו תתחילו לסדר את הערכים לפי סדר החשיבות (גם על זה אפשר להתווכח קצת) והנה עשיתם את זה.

2. דרך הלקוחות –

בדרך כלל, אנחנו מכירים את עצמנו פחות טוב ממה שאנחנו חושבים והלקוחות שלנו לעומת זאת יכולים לגלות לנו הרבה יותר ממה שחשבנו.  אני מקבלת את המראה הזאת בכל סדנה מחדש כשאני מקבלת פידבק שזה בכלל לא (רק) כתיבה שיווקית.
אז מה עושים? פשוט שולחים מייל מסודר ללקוחות (אפשר גם לשותפים, עובדים ומי שאתם חושבים שמכיר טוב את העסק שלכם.) כותבים הקדמה קצרה (על מה ולמה) ושואלים מה לדעתם מייחד אתכם בתחום, מה הם חושבים הערכים המובילים שלכם, מה הדבר האחד שמזהה אתכם.
אצלי עוד הרבה לפני הסדנאות (והשמן זית) זה היה "בוץ על הרגליים", גם כי אני באה מהשטח מהתכלס וגם כי אין לי בעיה להתלכלך.

3. דרך המראה –

יש לי כמה מראות (מחמיאות יותר ומחמיאות פחות) שעוזרות לי בכל שלב להביט באומץ על עצמי. מראה יכולה להיות חברה טובה, שותפה, אחים או בני זוג. היא צריכה סבלנות לתהליך, איכפתיות ממך ומהעסק שלך, להכיר אותך טוב ואפילו מאד ורצוי שתהיה חדה וישירה. כן, לא כמו המראות בחדרי המדידה.
בדייט ארוך אפשר לגלות את הערכים שלנו באמצעות שאלות פשוטות כמו:
מי אנחנו? מה החיבור שלנו לעסק? מה מייחד אותנו בתחום? מה בחיים לא נסכים לעשות? וכמובן מה החזון שלנו?
את התשובות תכתבו ואל תחסכו במילים. די מהר יעלו הערכים שלכם, אלה שמכוונים אתכם, אלה שעוצרים אתכם, אלה שמגדירים אתכם.

מה עושים עם הערכים?

קודם כל מה לא עושים. לא כותבים באתר הערכים שלנו הם נקודתיים. הערכים נועדו לכם.
אם אתם בתהליך מיתוג, כמובן שהוא יהיה מבוסס על הערכים שלכם, אם כבר יש לכם מיתוג חשוב לוודא שהוא מתאים לערכים שלכם ומביא אותם לידי ביטוי.
הערכים נועדו לעזור לכם לכוון את כל מי שעובד אתכם, גם את העובדים שלכם (מה חשוב לכם, מה הם מייצגים) הערכים מגדירים את השפה של העסק החוצה (שפה קלילה ומשעשעת או שפה חמה ואמפטית או אולי שפה שמשלבת נוסטלגיה) עם הזמן, תרגישו שהערכים הם כבר חלק ממכם (אחרי הכל אתם יצרתם אותם) והם יעזרו לכם לדעת איזה שיתופי פעולה כדאי לעשות, מה בשום אופן לא מתאים לכם (גם אם כלכלית זה אולי צעד נכון) ומה השלב הבא שלכם.

אני למשל חיפשתי המון זמן מקום בתל אביב לעשות את הסדנאות, מצאתי מקומות עם חניה, בעלי בית מקסימים וחדרים שיש בהם את כל מה שצריך ועדיין משהו לא התחבר לי. כן, גם למקום יש ערכים והם היו כנראה שונים משלי.

כשהגעתי בפעם הראשונה ל"ביצרון 13" ידעתי ישר שזה זה. כבר לא האמנתי שזה יקרה.
בלב תל אביב, מצאתי בית קטן כמו של פעם, מלא קסם ופשטות, מקום לא מתאמץ ולא מתחפש, מקום שמתאים לערכים שלי בדיוק.

ממה כדאי להמנע?

רצוי להמנע מערכים כמו "שירותיות" ו"מקצועיות" כי בואו נגיד שאם אתם לא מקצועיים או שירותיים, יש פה בעיה יותר גדולה מכתיבת ערכים וחוץ מזה, אנחנו מחפשים ערכים שיהיו ייחודיים לכם ולא לכל מי שנמצא בתחום.
נסו לבחור ערכים שיהיו ספציפיים לכם, לא שמות גדולים וכלליים, אלא כאלה שמזוהים אתכם, עם מי שאתם (כן, כמו בוץ על הרגליים)

ולסיום סיומת

זה לוקח זמן וזה קצת מרגיש לא נוח, לחפור כל כך הרבה בעצמנו אבל זה חוסך כל כך הרבה כאבי ראש והתלבטויות אחר כך שזה שווה את זה. וכן, כדאי לעדכן את הערכים כל תקופה, במיוחד אם קרה בה שינוי גדול (הכנסתם שותף, נכנסתם למיזם חדש או סתם גיליתם שוק חדש) והכי חשוב תזכרו לסמוך עליהם, הם סימני הדרך שלכם.

עכשיו תורכם

מה הערכים שלכם? איך גיליתם אותם? מה הערך הראשון שהכי חשוב לכם לשמור עליו
ומה הערך שנותן את הטוויסט לכל הסיפור?
כתבו אותם, פרטו כל אחד מהם, מה המשמעות לעסק וגם עבורכם, סדרו לפי הסדר ושמרו עליהם במקום של כבוד.
ועכשיו נסו לגלות את הערכים שלי. נראה לי שזה ממש שקוף. אופס, גיליתי קצת 🙂

תגובות: