מילה שלי

ריאיון עם כנרת יפרח על מיקרו-קופי

כל מה שרציתם לדעת על המילים הקטנות שיהפכו את האתר שלכם לאפקטיבי

לאחרונה, רוב השיחות שלי נפתחות באחת מהאופציות הבאות:
אני עובדת על אתר חדש.
אני חייבת לעדכן את האתר שלי, הוא כבר לא רלוונטי.
אני בדרך לאתר, מה לדעתך חשוב שאדע?

אתר זה קודם כל איפיון ובחירת תבנית ופלטפורמה (עם בלוג או בלי, עם אופציה לרכישה או בלי) וכמובן עבודת עיצוב ותוכן, שיהיה מעניין ורלוונטי וגם קצת אחר ומניע לפעולה ואטרקטיבי כמובן.

אבל יש עולם שלם שלא כולם מכירים שנקרא מיקרו-קופי והוא חלק בלתי נפרד מהחשיבה על אתר או בלוג חדש.
בשפה העממית שלי מיקרו-קופי זה בעצם כל הכפתורים שאנחנו רוצים (מאד) שילחצו עליהם.
פעם אף אחד לא חשב על זה, הכל נראה אצל כולם בדיוק אותו דבר (לא משנה על מה האתר שלך מדבר ולמי הוא פונה) ולא באמת היתה הבנה שמאחורי האצבע שלוחצת על הזמנה או בקשה לדעת לעוד, יש מישהו שרוצה שיפנו אליו בשפה שלו.

כשבניתי את האתר שלי, היה לי ברור שבתפריטים שלי תהיה התייחסות קצת אחרת (בחלק מהמקרים אולי אפילו הלכתי עם זה רחוק מדי) וניסיתי להעביר את הערכים שלי בצורה עקבית לאורך כל הממשקים עם המשתמש.

כדי לדעת איך לעשות את זה קניתי את הספר של כנרת ועד היום הוא תמיד בשלוף לידי למקרה ש…
מיד אחר כך, גיליתי את הקבוצה המעולה שלה ומאז אני מרגישה קצת כמו מיקרו קופי בעצמי.

מוזמנים להכיר את כנרת יפרח האורים והתומים של עולם המיקרו-קופי בישראל בריאיון שגרם לי לחזור לאתר שלי ולעשות בו עוד ועוד תיקונים (עד רגע זה ממש)

הרצאה אחת משנה חיים שלמים (צילום – פלג אלקלעי)

לפני הכל מה זה בכלל מיקרו קופי?

מיקרו-קופי הוא המילים במוצרים דיגיטליים כמו אתרים ואפליקציות הקשורות ישירות לפעולה של המשתמשים: ההנעה שלפני הפעולה, ההנחיות שמלוות את הפעולה, והתגובות שאחרי הפעולה. למשל, כפתורים, הסברים קצרים, הודעות שגיאה, הודעות אישור, מה שכתוב ליד השדות ובתוכם ועוד.

מטרתו של המיקרו-קופי היא להניע לפעולה, להנחות, לרגש כשצריך, להסיר חסמים שמעכבים את ביצוע הפעולה, לשפר את השמישות ואת ההמרות, ולפעמים גם להצחיק. הוא מחבר את המשתמשים למותג (engagement), מעשיר את החוויה ופותר חיכוכים עוד לפני שקרו.

כן, היא לא הולכת יחפה. מתוך האתר של כנרת.

איך הכל התחיל?

למדתי עריכה לשונית ואני אשת תוכן בהווייתי.
עם הזמן העבודה עם הלקוחות היתה בעיקר על תקשורת כתובה עם הלקוחות שלהם.
ככה הגעתי לסדנאות לכתיבה אפקטיבית במייל ובצ'אט, פשוט כי זה היה הצורך שלהם וככה בדיוק גם הגעתי למיקרו-קופי.

הפעם הראשונה היתה לפני שש שנים בערך.
בנק הפועלים, שהיו אז לקוחות שלי לסדנאות, ביקשו שאכתוב איתם מוצר דיגיטלי והסכמתי.
זה היה הרבה לפני שקראתי לזה מיקרו-קופי ובעצם לפני שבכלל ידעתי שככה קוראים לזה 🙂

שנתיים אחר כך, שוב לקוחה, הפעם מבזק, אמרה לי בביטחון "כל לקוח צריך את זה!" אני חושבת שהדבר הכי חכם שעשיתי (בפעם השניה) היה להקשיב ללקוחות שלי.
כמה חודשים אחר כך, רגע לפני מועד ההגשה, בחצות, החלטתי ללכת על זה והגשתי הצעה להרצאה בכנס מאפייני חוויית משתמש ואנשי מוצר ושיווק. אני זוכרת שאמרתי לעצמי "יאללה, יקבלו – יופי, לא יקבלו – גם יופי".
בהרצאה היו 700 משתתפים והיא בעצם חשפה צורך עצום שהיה לכולם בתחום הזה.

וככה נולד הספר?

די מהר הבנתי שאני חייבת למסד את המתודולוגיה כדי שאוכל להעביר אותה לאחרים.
הספר מאפשר לעסקים קטנים וגם לבינוניים וגדולים לכתוב מיקרו-קופי לגמרי לבד, בתנאי שיש להם אנשי או נשות תוכן כמובן. וזה קורה כל הזמן – אני מקבלת מיילים  שהספר נמצא על השולחן בשימוש יומיומי, וזה בדיוק מה שהתכוונתי שיקרה.

כשבנינו את האתר למכירת הספר, הכנסתי עם המעצבת המלצה מדומה וכתבתי בהגזמה "הספר שינה לי את החיים" וזה מאד שעשע אותי.
בסוף אחת ההרצאות לפני כמה חודשים מישהי נגישה אליי ואמרה לי בדיוק את המילים האלה. רק אז הבנתי כמה הוא משמעותי לעסקים קטנים.

היום הספר מפיץ את הבשורה הרבה יותר מהר ממני. תרגמתי אותו לאנגלית והוא נמכר כבר לקוראים מ-40 מדינות.

הספר שהפך לתורה של המיקרו קופי בארץ ובעולם

את חושבת שגם עסקים קטנים צריכים לעשות מיקרו קופי?

אפיון שפה חד-משמעית כן.
אפיון שפה זה השלב המקדים לפני מיקרו-קופי שקובע את הסגנון והמסרים. יש פרק שלם בספר רק עליו (הפרק הכי ארוך בספר.) עסקים קטנים ממש לא חייבים לשכור אנשי מקצוע בשביל זה, אפשר לעשות את התהליך גם עם חברה טובה או מישהו שאתם מכירים ומעריכים את דעתו.

אפיון שפה זה צעד הכרחי, לכל עסק בכל מקום ובכל גודל. לכולם.

לגבי מיקרו-קופי, ברוב אתרי התדמית הקלאסיים אין הרבה מיקרו-קופי, כי הם מוסרים מידע ואין כל כך פעולות של המשתמשים, לכןהמעט שיש הוא מאוד משמעותי, למשל ההזמנה להירשם לניוזלטר ועמוד יצירת הקשר.

כדי לגרום ליותר קוראים להירשם לניוזלטר שלנו אנחנו חייבות לשאול במה החיים של הנרשמים יהיו טובים יותר אם יקבלו את הניוזלטר בקביעות? איך זה יעזור להם בחיים? מה ישתנה בפועל בחיים שלהם בזכות מה שיקבלו?

אחרי שאני עונה על השאלות האלה, אני גם יכולה לנסח הנעה משכנעת להירשם אליו – שנותנת ערך אמיתי – וגם יודעת טוב יותר איזה סוג תכנים להכניס לניוזלטר בכלל, מה הקהל שלי מצפה לקבל ממנו ובמה הוא שונה מכל ניוזלטר אחר.

הנה שתי דוגמאות מצויינות לרישום לניוזלטר.

למי שבונה עכשיו אתר, איך היית מציעה להתחיל?

  1.  להתחיל עם אפיון שפה שכולל כתיבת חזון, משימה, ערכים ואישיות של העסק או הבלוג.
  2. לעשות מחקר קטן על קהל היעד באמצעות קבוצות רלוונטיות בפייסבוק ולהוציא משם את המילים שהקהל משתמש בהן. למשל, באתר של "מתחתנים" התלבטנו בין "בתי עסק" ל"ספקים" וראינו שהכלות בקבוצות פייסבוק משתמשות רק במילה "ספקים", אז היה לנו מאוד ברור מה לבחור.
  3.  לשלוח שאלות פתוחות ללקוחות או לכאלה שהיו לקוחות וללמוד מהתשובות שלהם: למה הם באו, מה זה עשה להם, מה חשוב להם? בסופו של דבר אין תחליף להקשבה לשטח.
  4.  כשיש לנו אפיון שפה והכרנו מקרוב את הלקוחות, חוזרים לאתר וכותבים את המיקרו-קופי. כמובן, אפיון השפה יעזור מאוד גם בכל כתיבת התוכן של האתר, לא רק למיקרו-קופי, ואפילו באפיון של מבנה האתר כולו.

למה חשוב לשים לב במיוחד?

הרשמה לניוזלטר

חוץ מההנעה לפעולה שדיברנו עליה, גם הכפתור צריך להיות מעניין (לא סתם "שליחה") וגם הודעת האישור אחרי השליחה יכולה להשאיר טעם וחשק לעוד (ולא סתם "הרשמתך נקלטה בהצלחה")

תפריטים

התפריטים צריכים להיות מאוד ברורים כדי שלקוחות יוכלו למצוא בקלות את מה שהם מחפשים.
כדאי לבחור כותרת אחת או שתיים חשובות במיוחד שעליהן אני רוצה שילחצו הכי הרבה ולעשות בהן טוויסט מעניין ומסקרן שגורם ללחוץ עליהן, למשל שאלה טובה או מילים עם אופי מובהק. למי שיש בלוג זה רלוונטי גם בקטגוריות של הבלוג.

חשוב לשמור על סגנון אחיד בכל המקומות האלה כדי שהאתר יהיה אחיד וקוהרנטי. מספיק שיהיו כמה נגיעות של סגנון, זה כבר יעשה את ההבדל וייצור אווירה באתר.

צרו קשר

חשוב להוסיף משפט או שניים שמזמינים בכנות ליצור איתכם קשר.
מה תרוויחו אם תיצרו איתי קשר? צרו איתי קשר ונתחיל ב…  או על מה אפשר לדבר איתי?

לופה ברצינות ולופה בקלות – כמה אפשר ללמוד על חברה מהמילים הקטנות שלה

איך את רואה את העתיד של המיקרו קופי?

זאת שאלה טובה מאוד. כרגע הוא נמצא בכל מקום וקשה לראות איך זה משתנה. אבל כבר יש ממשקים שפועלים בדיבור בלבד, וכבר התחילו לעבוד על ממשקים שקוראים מחשבות, אז אני מניחה שחלק מהמיקרו-קופי יישאר ושחלק יהפוך למשהו אחר ממה שאנחנו מכירים היום. אולי נכתוב יותר שיחות עם ממשקים, ולא תקשורת כתובה, אין לדעת 🙂 אני מאמינה שהעקרונות יישארו דומים – רק נחיל אותם על צורות תקשורת אחרות.

מאיפה מגיעה ההשראה שלך?

פודקסטים מאוד עושים לי את זה (ככה זה כשאת חיה על כביש החוף), בעיקר הפודקסט של מארי פורליאו ושל ליאור פרנקל (פופקורן).
שני ספרים שמאוד השפיעו עליי לאחרונה הם Big Magic של אליזבט גילברט, על חיים של יצירה (תורגם לעברית כ"קסם גדול") והספר Don't Sweat the Small Stuff של ריצ'רד קרלסון שגרם לי לחשוב מחדש על אורח חיים פעיל ואינטנסיבי.

וכמובן נשים שפשוט עושות את זה:
אירה – באינסטגרם, יונית צוק – בבלוגים, דנה ישראלי – בעולם ה- DIY, הגר אשחר ניר – בתחום העיצוב (שגם עשתה לי את המיתוג והאתר ביסודיות שלא תאמן) וכמובן הקבוצה הקוסמית שהקימה יפעת מור.

ואחרונה חביבה הילה כדורי, המדריכה שלי בשיטת גרינברג, שלימדה אותי, או נכון יותר להגיד מלמדת אותי, לעשות דברים בקצב שנכון לי, לא להיות קשה עם עצמי, והכי חשוב – שאני יכולה להחליט לפרש כל דבר לטובתי במקום לרעתי. אני מאוד משתדלת להקשיב לה 🙂

מילה אישית ממני, אני חושבת שהראיון עם כנרת היה עבורי סוג של מיקרו קופי, הרגשתי שכל מילה שלה מדויקת ושאני מצליחה להבין לעומק סוף סוף את כל מה שהיה עד עכשיו רק מאד הגיוני.

וחוץ מזה, אגלה לכם שהיא מתה על החלקה על הקרח ועל בית המלוכה הבריטי. תחשבו על זה רגע ותבינו כמה זה קשור.

קופון מיוחד של 20% הנחה למי שרוצה להזמין את הספר, רשמו "milasheli" בלינק- www.microcopyguide.com ובהצלחה עם כל המילים הגדולות והקטנות 🙂

תגובות: