מי אני?
הכל התחיל בתיכון כשנסעתי לקולנוע רק בשביל הפרסומות וניתחתי בראש כל דקה. עם החלום הזה המשכתי הלאה לעולם השיווק, תואר ראשון במנהל עסקים ועבודה בהיי טק. אבל לאן נעלמה לה הפרסומת?
למזלי, מצאתי אותה כמה שנים אחר כך בשטראוס עם תפקיד שהוא חלום ובין לבין הרבה טעימות של גלידה.
אחרי 7 שנים טובות בהן טיפסתי בשלבי הקריירה, החלטתי ביום קיץ חם שהגיע הזמן לחזור לבית הולדתי.
בבית לחם הגלילית, בצפון הירוק, קרוב למשפחה הגדולה התרגלתי למציאות חדשה והתחלתי ללוות עסקים ואחר כך ארגונים בפיתוח מוצרים, שיווק ואסטרטגיה ובין לבין גם כתבתי להם. פשוט כי זה פשוט לי.
את משבר גיל 40 צלחתי דרך תואר שני בייעוץ ארגוני, שלימד אותי שכל התשובות מגיעות מהיכולת שלנו באמת להקשיב.
והמשכתי לכתוב, לאתרי אינטרנט, לפייסבוק ובעצם לכל דבר.
ביום בהיר אחד, הבנתי שהרבה יותר הגיוני שאתחיל ללמד ולתת כלים לכתוב לבד. לכתוב שיווקית. וזה מצליח.
מהר מאד גיליתי, שזה יכול לעשות טוב לכל אחד.
לבעלי עסקים שמבינים שאף אחד לא יכתוב אותם כמו שהם חולמים.
לאנשי חינוך שמחפשים דרך אחרת לתקשר עם ההורים.
למנהלי משאבי אנוש ותקשורת פנים ארגונית שמחפשים איך לתקשר עם העובדים.
ולכל מי שמבין את הערך של המילים הכתובות. היום אפילו יותר מתמיד.
7
שלבי בריאהבכתיבה שיווקית
אחת המתנות שאנחנו מקבלים עם העסק היא ההבנה שאנחנו צריכים לעשות הכל. או כמעט הכל לבד.
כלומר בנוסף לתחום שלנו, אנחנו צריכים ללמוד עוד כמה דברים, כמו איך לשווק את העסק ואיך לכתוב עליו והכי חשוב איך עושים את שניהם יחד.
היום כל אחד, בתקציב סביר, יכול להגיע באמצעות הרשתות החברתיות, הבלוגים, רשימות התפוצה ואפילו קבוצות הווטסאפ לעוד ועוד קהלי מטרה.
אלו חדשות משמחות, רק שהדרך אל האושר עוברת דרך המקלדת.
היכולת שלנו לארוז את מה שאנחנו עושים במילים הנכונות, שיעשו את העבודה. אז איך עושים את זה?
01
מי אנחנו
לפני שמתחילים, חשוב להבין מי אנחנו. מה הערכים שלנו, מה הבידול שלנו בתחום, מה האני מאמין שלנו, מה אומרים עלינו, מה הרקע שלנו. ככל שנדע יותר לעומק את הסיפור שלנו, כך הכתיבה תהיה מדויקת יותר. זה נכון גם אם אנחנו מעבירים את הכתיבה לאיש מקצוע, ככל שנצליח לדייק בסיפור שלנו, כך הכתיבה שלו עבורנו תהיה יותר אפקטיבית.
02
למי אנחנו כותבים
הרבה פעמים אנחנו קוראים להם קהל מטרה, קהל יעד או בשם ה"חיבה" קהל מפולח ושוכחים שמדובר באנשים כמונו. אנשים שלא רוצים להיות יעד או מטרה למסרים ובטח לא מפולחים, אנשים שמחפשים מענה מדויק לצרכים.
בדיוק כמו שלמדנו להכיר את עצמנו, חשוב לא פחות להכיר את האדם אליו אנחנו כותבים. וכן, הוא אדם אחד ולא קהל ולכן צריך להתייחס אליו ככה וזה אומר להבין איך הוא הגיע אלינו ומה הוא מחפש, מה הצרכים שלו, מה חשוב לו ומה יגרום לו לבחור דווקא בכם.
03
לספר סיפור זה כל הסיפור
תחשבו רגע איך אתם מתקשרים עם אנשים ומשתפים במשהו שקרה לכם. האם אתם אומרים "לא תמצא טוב ממני באזור?" או "כדאי עכשיו או שיהיה מאוחר מדי?" סביר להניח שלא, כנראה שאתם פשוט מספרים להם סיפור.
הסיפור טבעי לנו, הוא יוצר הקשבה וקרבה, יש בו אוטנטיות וכנות והוא שלנו. כי סיפור כמו שהיה לך היום אין עוד לאף אחד אחר. כי ללא כל קשר לכשרון הכתיבה, יש לכולנו יכולת לספר סיפורים.
04
התחלה אמצע וסוף
בכל סוג של כתיבה יש למעשה שלושה חלקים חשובים במיוחד.
ההתחלה, כלומר הכותרת, שתפקידה לסקרן אותנו, לגרום לנו להמשיך לקרוא, להיות רלוונטית לכתוב בהמשך ואם זאת מעוררת סקרנות. האמצע, שהוא למעשה גוף הטקסט והסיפור כולו. שימו לב שהוא מעביר את המסר שרציתם בצורה בהירה ומדויקת, בלי להעמיס על הקורא, בלי יותר מדי הסברים ומצליח להיות נעים ופשוט לקריאה.
והסוף שנותן את הסגיר למה שכתבנו ומייצר אצל הקורא שלנו תחושה שהוא רוצה לדעת עוד, לקבל עוד חומרים, להתקשר, להירשם וכיוצ"ב.
05
איפה
הטוויסט?
אנחנו חיים בעולם עמוס במסרים, מלא בלחצים והכל כאן ועכשיו. אם פעם היה לנו פנאי להתעמק במאמר או בספר, היום אנחנו מרפרפים ומדלגים בין כמה אמצעי תקשורת בו זמנית. לכן, מה שעבד פעם, היום כבר לא מספיק. היום צריך טוויסט, תבלינים, מלח ופלפל למילים.
הטוויסט יכול להיות קטן וסמלי כזה שהופך את הכתיבה היבשה לכזאת שמתחשק לקרוא. יש הרבה דרכים לטוויסט, כמו הומור, הפעלת רגש, תמונה מפתיעה או שימוש לא צפוי בשיר או ציטוט אבל בגדול אפשר לדמות טוויסט לרגע הזה שבו אנחנו פשוט מחייכים לעצמנו.
06
סדר
וניקיון
אז סוף סוף אנחנו מצליחים לשבת ולכתוב. המילים יוצאות מאתנו ואנחנו רק רוצים ללחוץ כבר על ה"שלח" או ה"פרסם" לפני שנתחרט או יכנס משהו חשוב יותר. עוד טיפה סבלנות. אחרי שהכל כתוב חשוב לקרוא שוב, רצוי כמה פעמים. לבדוק שזה זורם, שלא חסרה לנו מילה או אות ושאין משהו מיותר, שחוזר על עצמו. חשוב לקרוא לפחות פעם אחת בקול רם, מדהים לגלות איך הקריאה בקול רם עוזרת לנו לעלות על הטעויות שפספסנו בקריאה הרגילה. מי שיודע שיש לו קושי עם השפה העברית, מומלץ לשלוח לחבר או לאיש מקצוע שיכול במבט זריז לוודא שאין שגיאות. הרבה פעמים אנשים תופסים שגיאות בשפה כחוסר מקצועיות וחבל.
07
העיניים רואות
לפני שהן קוראות
ועכשיו, הביטו על הטקסט ושימו לב איך הוא נראה. האם לפנינו בלוק אחד צפוף או פסקאות קצרות ומרווחות? האם צריך להתאמץ לקרוא או שהמשפטים פשוט קופצים לעין?
מומלץ לא לסדר את הטקסט לפי השורות במחשב היות ורבים מהקוראים שלכם יקבלו את הטקסט בנייד. מומלץ לעשות מרווחים בין פסקאות, לרדת שורה במשפט חדש ולתת לעיניים לנשום בתוך מדי פעם. בנוסף, שאלות ובולטים מאפשרים קריאה נוחה וקלה וכדאי לשלבם בתוך הטקסט.
לסיום
עברו שוב על הטקסט שרשום כאן, שימו לב לניסוח, לדוגמאות ולשאלות.
אפשר ממש לדמיין אותי מדברת אותו, נכון? נכון, ככה אני גם מדברת, כי היום כבר אין פער בין השפה בה אנחנו משתמשים בשיחה לשפה בה אנחנו כותבים. ככל שתכתבו בשפה פחות פורמלית, תצליחו לייצר יותר הזדהות וקירבה עם הקורא ויתקבל מסר יותר כנה ואותנטי.
ועכשיו,
מוכנים? קחו עט או עפרון, גם עכבר ומקלדת זה בסדר ופשוט התחילו לכתוב.
אם העולם נברא בשבעה ימים, לכתוב כמה מילים בטוח יקח לכם פחות.